نقش جنس ظروف غذا در سلامت | ||
زعفران الحدید یا زنگ آهن و ظرفیتی تری اکسید آهن قسمت اول یکی از ترکیبات آهن دار که در طب قدیم استفاده می شده زعفران الحدید یا زنگ آهن سه ظرفیتی Fe2O3 بوده است هرچند گفتیم که اصل معالجه کمخونی با غذاهای آن دار بهتر است باشد نه با قرص آهن و نه ترکیبات آهن دار اما بر خلاف ادعای مدعی در طب د زعفران الحدید زنک آهن است زاج [1]
فرهنگ نفیسى ؛ ج3 ؛ ص1784 زنگاهن (zang -han) ا. پ. اکسید آهن و زعفران الحدید.[2]
فرهنگ نفیسى، ج3، ص: 1760 زعافیر. و زعفران الحدید: زنگ آهن.[3]
فرهنگ فارسى برهان قاطع ؛ ص465 زنکاهن- با ها بر وزن پس دادن چیزیست که آن را به عربى زعفران الحدید مىگویند و ساختن آن چنان است که بیاورند براده آهن و با آب نم کنند و بر روى صفحه آهنى تنک سازند و بگذارند تا خشک شود بعد از آن بکوبند و ببیزند آنچه بماند باز نم کنند و خشک سازند و همچنین تا همه به رنگ زعفران گردد طبیعت تازه آن سرد باشد و چون کهنه گردد گرم و خشک شود و در قابضات به کار برند.[4]
کتب طبى انتزاعى (عربى) ؛ ج16 ؛ ص247 و منها المغناطیس و هو الحجر الذی یجذب الحدید، و من عقاقیر هم المولدة التی لیست بأصلیة، الزّنجار و هو یتخذ من النحاس تجعل صفائحه فی ثفل الخلّ فیصیر أخضر فینحت عنه و یعاد فیه حتى یصیر کله زنجارا، الزنجفر یتخذ من الزئبق و الکبریت یجمعان فی قواریر و یوقد علیها فیصیر زنجفرا و للنار قدر تخرجه التجربة مرة بعد أخرى و الوزن أن تأخذ واحدا من زئبق و واحدا من کبریت، الاسرنج أسربّ یحرق و یشبّ علیه النار حتى یحمر: المرداسنج هو أن یلقى أسرب فی حفرة و یطعم آجرّا مدقوقا و رمادا و یشدد النفخ علیه حتى یجمد فیصیر مرداسنجا، القلیمیا خبث کل جسد یخلص، الاسفیداج یتخذ من صفائح الرصاص بالخل نحو ما یعمل بالزنجار، و کذلک زعفران الحدید من الحدید، و التوتیا دخان النحاس و دخان الکحل.[5]
الأحجار الکریمة ؛ ص301 و من البوارق یحصل على البواطق، زجاج أخضر. و یسمون هذا أصلا لأنه یقبل الألوان. و هذا بذاته ینسبک فی نافخ نفسه[6] أو فی أتّون الزجّاجین و وزنه بالقیاس إلى القطب الأکهب تسعة و تسعون و ثلث. و منهم من یبدل الاسرنج بالمرداسنج لأنه من الأسرب المحرق أیضا إلّا أنه أخبث. و من قواعدهم فی الألوان، إن الصفرة من الاسرنج أو المرداسنج. و ربما ذکروا فیها زعفران الحدید و هو صدأه.[7]
الأغذیة و الأدویة عند مؤلفی الغرب الإسلامی ؛ ص424 [و أخذنا عن شیخنا][8] ابن هذیل[9]- رحمه اللّه- أنّ زعفران الحدید غایة فیها تقلع من الأصل و یکتحل الجفن، و زعفران الحدید هو صدأه إذا ترک یصدأ ثم یغسل و یسحق و یکتحل به.[10]
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى ؛ ج3 ؛ ص328 زعفران الحدید: زنگ آهن است که آن را سوهان کرده بر روى صفحه پهن نموده تر مىکنند و بر جاى نمناک بگذارند تا زرد شود بعد از آن کوبیده اجزاى زرد شده آن را، بلکه زومار به دستور گذارند و تکرار عمل نمایند تا آن همه زعفران گردد. شیاف آن جهت قطع حیض و نفاس و جهت قطع خون بن دندان و تقویت آن نافع و خوردن یک قیراط آن مانع آبستنى است و در صناعت جزو عظیم است.[11] دکتر فاضل موسوى مىگوید: بر حسب معمول آهن استعمالش و تحزیرش طرق مختلف دارد که در زمان ساق آن را یا خود گرد را اصلاح کرده و بعد کشته درست کرده استعمال مىکردند، یا آن را سرخ کرده در آب سرد گذاشته آن آب را استعمال مىکردند یا چرک آن را که وقت آب کردن آهن از آهن جدا مىشود استعمال مىکردند یا با عملیات مختلف از سرکه یا آهن را با خرقه گذاشته از آن ماده مىگرفتند، تمام این قسمها طرق مختلفى دارد و آهن به هر صورت خواص ثابت دارد که براى قوت و کم اشتهایى دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج3، ص: 329 خوراک، مقوّى دل و معده معروف است و بهطور خارجى حابس خون بواسیر، قبض کننده خون دهان است، بواسیر و طحال را مفید است و در خضاب مو درست کردن آن را استعمال مىکنند و زعفران الحدید هم داراى همین خواص مىباشد. روایت از جابر بن حیان: زعفران الحدید که آن را زنجار الحدید و صداء الحدید نیز مىگویند و به یونانى فارونورا مىنمامند و آن زنگ آهن است به این طریق مىگیرند که اوراق آهن را در حفره جاى نمناکى ایستاده کنند به نحوى که بعضى بر بعضى دیگر تکیه کند و اندکى فاصله داشته باشد. پارچه آغشته به سرکه تند بپوشند و در هر سه روز پارچه را خیس نمایند و در این مدت زردى که بر اوراق آهن نشیند آن را جدا کرده باشند که آن زعفران الحدید است و بعضى براده آهن بر صفحه پهن کرده تر مىنمایند و در جاى نمناک مىگذارند تا زرد شود بعد کوبیده اجزاى زرد شده را مىگیرند و به دستور تکرار عمل مىکنند تا همه زعفران گردد و مىگویند: بهترین اقسام آن، بخصوص در طب آن است که براده آهن را با ربع وزن آن نوشادر ساییده در زمین دفن کنند تا ده روز همه زعفران بگردد و آن بارد قابض است و کهنه آن گرم و خشک در دوم، طلاى آن داخس و داء الثعلب و خشونت پلک و ناخنه و بواسیر و بثور مقعد و نقرس را نافع و با سرکه دانههاى چرکى را مفید و پاشیدن آن قاطع خون لثه و محکم کننده آن حالتى قریب به حال ریزههاى آهن و براده آهن خورده به هم مىرسد و علاج آن، آن است که در گذشته ذکر شد.[12][13]
دقائق العلاج / نامداروهاج2 / 22 / فهرست نامهاى داروئى ..... ص : 2 زعفران الحدید: زنگ آهن، اکسید آهن، ر ک داروهاى مرکب
دقائق العلاج ؛ ج2 ؛ ص484 زعفران الحدید (زنگ آهن): همراه با سرکه براى بادسرخ و دانهها (بثورات) گرم نافع است.[14]
دقائق العلاج ؛ ج2 ؛ ص199 1- زاج الجلاء: مقدارى زاج آهن و یا مس را تقطیر کرده و سپس مقدار دیگرى زاج را در مایع تقطیرشده حل مىکنند و در دستگاه تقطیر دورى بمدت هشت روز بر آتش ملایمى مىگذارند سپس آن را برمیدارند اندازه خوراکش از یک سوّم تا دو سوّم درهم است این دارو اخلاط غلیظ را از راه قى خارج مىکند و باید آن را با آب و شکر و یا عرق بادیان و آب جوجه و آب گوشت بخورند و در تبها و بیماریهاى معده و آبریزشها، طاعون، درد مفاصل، کمر و نیز براى التیام زخمها مفید است و پس از آن باید کمى گلشکر ببیمار بخورانند در کودکان پنج گندم آن کرمها را مىکشد و داروى مبارک دقائق العلاج، ج2، ص: 200 و پرارزشى است که در دنیا مانند ندارد. 2- زاج الحدید و النحاس: ورقههاى نازکى از مس یا آهن را با مقراض پارهپاره کرده و در ظرفى از گل پخته مقدارى از آن و مقدارى گوگرد سائیده ریخته و بر آتش تندى مىنهند پس از یک ساعت همینکه دود تمام شد آن را بر- مىدارند و مىسایند و مىبیزند و دوباره آن را در ظرفى از سفال مىریزند و مانند انتیموان مىسوزانند و مىسایند و براى هریک رطل آن سه اوقیه گوگرد سائیده ریخته و چهار ساعت آن را مىسوزانند و پنج یا شش بار کار را تکرار مىکنند و هر دفعه از مقدار گوگرد مىکاهند تا به یک اوقیه برسد سپس آن را در ظرفى چوبین مىسایند و آب بر آن مىریزند تا حل شود که اگر مس بکار رفته باشد آسمانگون مىگردد و اگر از آهن استفاده شده باشد سبز مىشود سپس آن را صاف کرده و با آتش ملایمى مىپزند تا نصف شود و آن را در جاى سردى مىگذارند تا زاج مانند قطعات زاج کبود ببندد. و همینکه باندازه کافى رسید براى بیرون آوردن جوهر آن مانند وقتىکه براى روح الزاج عمل مىشود کار مىکنند اندازه خوراکش از پنج تا شش گندم همراه با عرق نعناع یا آب جوجه است و براى ضعف معده و برودتها و بدى گوارش و بطور کلى براى همه بیماریهاى معده چه سرد باشد و چه گرم بنا بخاصیتى که دارد مفید است سنگ کلیه و مثانه را خرد مىکند و آتش تبها را همراه با گلاب مىنشاند براى بیماریهاى سر مفید است در درمان طاعون همراه با شکر خورده مىشود و اگر با تریاق استعمال شود عرقآور است و زیان جیوه را دفع مىنماید مالیدن آن براى داء الثعلب مفید است در بیمارى جرب و خارش مالیدن آن سودمند مىباشد، براى همه بیماریهاى سودائى و عفونى نافع است، بستگیها را مىگشاید و گندزدا است و کسى که آن را نوشیده باید لباس زیاد بپوشد و در جاى گرمى 4 زاج سبز قویتر است و راه استخراج جوهر زاج این است که آن را نرم مىکوبند و در ظرفى ریخته آب بر آن مىریزند و مىجوشانند تا بنصف برسد و دوباره آب بر آن مىریزند و مىجوشانند تا در تفالهاى که باقى مىماند مزهاى نباشد سپس آبرا یک شب بحال خود گذارده صبح آن را صاف مىکنند و مىجوشانند تا ببندد و دوباره بر آن آب مىریزند و آن را حل مىکنند سپس مىگذارند تا کبریتیت آن رسوب کند بعد آن را صاف کرده، مىجوشانند و منعقد مىکنند تا هفت مرتبه سپس آن را در گلاب حل کرده و مىجوشانند و منعقد و در سایه خشک مىکنند اما دیگى که بکار مىرود باید کاملا پاکیزه باشد و بوئى از نمک قلیا یا سایر کلسها (ظاهرا بمعنى قلیائیها است. مترجم) در آن نباشد زیرا اگر به زاج بوئى از قلیائیها برسد سیاه مىشود سپس آن را برداشته براى استعمال نگاه مىدارند. اندازه خوراکش تا دو سوّم درهم است اما براى ساختن ملح الزاج باید نخست آب زاج محلولى را که کبریتیتش گرفته شده با جوشاندن به نصف برسانند و آنگاه یک شب آن را در جاى سردى بگذارند و هرچه را که مانند نمک منعقد شد بردارند. 5- زعفران الحدید (اکسید آهن دو ظرفیتى): براده آهن خالص را دقائق العلاج، ج2، ص: 203 مىشویند تا پاکیزه شود سپس آن را خشک کرده با آب مرطوب و باز خشک کرده عمل را چندین بار تکرار مىکنند تا آهن زنگارى شود و یا آن را در جاى مرطوبى مىگذارند تا چنین شود سپس آن را در آب مىریزند تا قسمت حل شدنى آن حل گردد و مقدارى از آن تهنشین کند سپس آب زردرنگ را در ظرفى مىریزند تا زعفران آهن رسوب کند و آن را خشک کرده برمیدارند این ماده براى خفقان و بیماریهاى رطوبتى معده سودمند است. خوراکش شش تا دوازده گندم است گاه ورقههاى آهن را در ماء الکبریت فرو برده و بیرون مىآورند و چند روز در جاى مرطوبى مىگذارند و زنگ آهن را از آن مىتراشند و عمل را تکرار مىکنند تا باندازهاى که مىخواهند برسد این ماده براى استسقاء مفید مىباشد گاه ورقههاى آهنى را بر روى تیزابها (اسیدها) و نزدیک به آن مىآویزند و در جاى گرمى مىگذارند تا بخارهاى لطیف آن مایع بورقهها برسد و آنها را زنگارى کند و بهتر این است که این زنگار شسته شود، آسانتر این است که برادههاى آهن را در آبهاى مناسبى بریزند تا در یک لحظه زنگار بزند سپس باید آن را بشویند تا خوشبو شود گاه براده فولاد را با سرکه تندى مرطوب و در بوتهاى که بر آتش نهاده شده خشک و عمل را پنج بار تکرار و آنگاه ماده را سائیده و ضبط مىکنند اندازه خوراکش دو تا سه گندم است معده و نیروى باه را تقویت مىکند و باید همراه با گلشکر خورده شود.[15]
دقائق العلاج / ج1 / 433 / فصل استسقاء ..... ص : 428 انتیموان دیافریطقون مناسب است و همچنین انواع تربد معدنى اگر در کبد قرحهاى نباشد بسیار مفید مىباشد و نیز اگر صفرا و قرحهاى نباشد جوهر انتیموان سودمند است حب التربد سىام، دهن السلاطین، سرکه عنصلى، دهن الانیسون، دهن الکبریت خالص، ذهب المحلول، رامک، ملح الخبث زعفران الحدید (زنگ آهن)، زیبق الحیوة، شراب الاشوس المفرح- السیسنبرى، شند، طرطر زاج همراه با آب عسل، مفرّح انطاکى، عرق الصینیات اشوس ساجى، ماء الاصول، معجون الانتیموان، معجون دیافریطقون، نمک قلیا، نمک لؤلؤ، ملح المرجان مفید مىباشند.
مخزن الادویه (طبع جدید) ؛ متنجلد1 ؛ ص852 صداء الحدید: زعفران الحدید است که به فارسى زنگار آهن نامند.[16]
مخزن الادویه (طبع جدید) ؛ متنجلد1 ؛ ص835 زنجار الحدید: زعفران الحدید است.[17]
مخزن الادویه (طبع جدید) ؛ متنجلد1 ؛ ص434 زعفران الحدید ماهیت آن: زنگ آهن است که آهن را براده نموده بر روى صفحه پهن کرده تر کنند و در جاى نمناک گذارند تا زرد شود بعد از آن کوبیده اجراى زرد شده آن را بگیرند و باز به دستور بگذارند و تکرار عمل نمایند تا همه زعفران گردد و بهترین اقسام آن خصوصاً در صناعت آنست که براده حدید را با ربع آن نوشادر ساییده در زمین دفن کنند تا ده روز مجموع زعفران شود. طبیعت آن: گرم و خشک. افعال و خواص آن: قابض و از جمله سموم است. ضماد آن جهت نقرس و بواسیر و داخس و خشونت پلک چشم و ناخنه و داء الثعلب و با سرکه جهت باد سرخ و جوششهاى حاره مجرب و فزرجه آن جهت قطع حیض و ذرور آن جهت قطع خون بن دندان و تقویت آن نافع و یک قیراط آن مانع آبستنى است و از خوردن آن حالتى قریب به توبال آهن و براده آن خورده به هم مىرسد و مداواى این مداواى آنست و در توبال در حرف تا مذکور شد.[18]
مجموعة مصنفات فی الخیمیاء و الإکسیر الأعظم ؛ ص323 و الحدید المزعفر و ذلک ان زعفران الحدید کائن من شیئین و هو الحدید و الندوة المزنجرة[19]
الصیدنة فی الطب (داروشناسى در پزشکى) ؛ ص35 عبارت «زعفران الحدید» (زنگ آهن- ترىاکسید آهن)[20]
منهاج الدکان و دستور الأعیان فی أعمال و تراکیب الأدویة النافعة للأبدان / 127 / أشیاف یمنع طلوع الشعر فی الأجفان: ..... ص : 127 بعد أخذه بالمنقاش یقطر على موضع الشعر فإنه یمنعه أن یعود و یطلع، نقلته عن القاضی فتح الدین: زعفران الحدید و زاج من کل واحد جزء. زنجار و نشادر و توتیا و توبال النحسا من کل واحد نصف جزء یسحق و یعجن بمرارة التیس، و یشیف و یرفع نافع.
برچسبها: آهنزنگزعفران الحدید [ دوشنبه 93/11/6 ] [ 7:33 عصر ] [ گروه نویسندگان ]
|
||
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |